Με αφορμή την έκδοση του 4ου τεύχους της εφημερίδας μας, η κ. Σταθοπούλου και η κ .Ρούλιου δέχτηκαν να μας παραχωρήσουν μια μικρή συνέντευξη, απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών του σχολείου μας !
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κυρία Σταθοπούλου, πείτε μας 3 λόγους που ένας μαθητής δεν πρέπει να γίνει … εκπαιδευτικός.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα μπορούσα να σας αναφέρω τρεις λόγους που ένας μαθητής πρέπει να γίνει εκπαιδευτικός. Αλλά αφού θέτετε έτσι την ερώτηση, θα σας απαντήσω. Πρώτον, δεν πρέπει να γίνει εκπαιδευτικός αν δεν αγαπάει τα παιδιά. Όπως ξέρετε όλοι σας, ο εκπαιδευτικός είναι και παιδαγωγός. Θα πρέπει να έχει υπομονή, να κατανοεί τα προβλήματα των μαθητών να βρίσκει λύσεις σε αυτά μαζί με τους μαθητές. Δεύτερον, δεν πρέπει να γίνει εκπαιδευτικός, αν
έχει στόχο στη ζωή του να αποκτήσει αρκετά χρήματα. Το λειτούργημα του εκπαιδευτικού δεν
αμείβεται ικανοποιητικά. Και τρίτον, αν θεωρεί τον εαυτό του αυθεντία, αν δε δέχεται την
γνώμη και του μαθητή ή τουλάχιστον δε την συζητά, αν είναι άτεγκτος και μονολιθικός, δεν
πρέπει να γίνει εκπαιδευτικός.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κυρία Σταθοπούλου, υπάρχουν στο σχολείο μαθητές, προσηλωμένοι στο
διάβασμα, χωρίς όνειρα και επιθυμίες, χωρίς προσωπικότητα με μόνο λόγο ύπαρξης, τους
καλούς βαθμούς. Για εσάς ένα τέτοιο μοντέλο μαθητή αποτελεί πρότυπο προς μίμηση ή προς
αποφυγή;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν πιστεύω πως υπάρχουν μαθητές χωρίς όνειρα και επιθυμίες. Ο κάθε μαθητής
έχει τη δική του προσωπικότητα και θέτει στόχους τους οποίους προσπαθεί να υλοποιήσει.
Κάποιοι μαθητές έχουν αναπτύξει κάποιο ταλέντο ή έχουν κάποια κλίση σε δραστηριότητες
πέραν του διαβάσματος. Πιστεύω πως όλοι αξιοποιούν σωστά τον ελεύθερο χρόνο τους σε
εξωσχολικές δραστηριότητες: αθλητισμό, χορό, μουσική, ζωγραφική, ψυχαγωγία γενικά.
Αλλά πιστεύω πως οι μαθητές της Γ’ Λυκείου πρέπει να είναι προσηλωμένοι
στο διάβασμα. Όπως ξέρετε είναι τόσο εξαντλητικό το εκπαιδευτικό σύστημα που, αν ο μαθητής της Γ’ Λυκείου δεν αφιερώσει αρκετό χρόνο στο διάβασμα προκειμένου να έχει μια πολύ καλή βαθμολογία στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, τότε δύσκολα θα πετύχει το στόχο του. Όταν ειδικά βάζει και υψηλό στόχο για εισαγωγή σε υψηλόβαθμες σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τότε δεν έχει καθόλου ελεύθερο χρόνο για αξιοποίηση του ταλέντου ή της κλίσης του, γιατί γι αυτόν προτεραιότητα έχουν οι υψηλοί βαθμοί.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κυρία Σταθοπούλου, ευτράπελα συμβαίνουν και στα καλύτερα σχολεία! Μπορείτε να μας περιγράψετε ένα ευτράπελο, που συνέβη σε εσάς, ή στους μαθητές σας, την ώρα του μαθήματος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βρισκόμουν στην τάξη και ενώ παρέδιδα μάθημα, μαθητής μου ζήτησε να βγει έξω για την τουαλέτα. Του έδωσα άδεια και συνέχισα το μάθημα. Ο μαθητής όμως δεν επέστρεφε στην τάξη. Είχε περάσει η ώρα και κατέβηκα κάτω να το αναφέρω στην τότε Διευθύντρια του σχολείου. Πήγα μέχρι και στην τουαλέτα του σχολείου να κοιτάξω. Είχε πια χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα και βλέπω τον μαθητή να έρχεται στο σχολείο από το προαύλιο. Με αγωνία και οργή (οφείλω να το ομολογήσω) τον ρώτησα από πού έρχεται. Και η απάντηση: «Καλά, κυρία, τις τουαλέτες των Goody’s δεν εννοούσα;»…
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κυρία Ρούλιου, τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, είναι ένα μάθημα «εκλεκτικό» που πολλοί καθηγητές αποφεύγουν να διδάξουν διότι θέλει αρκετή προεργασία. Εσείς τα διδάσκετε με ευχαρίστηση; Τι είναι αυτό που σας κάνει σχεδόν κάθε χρόνο να διαλέγετε αυτό το μάθημα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όταν το μάθημα εντάχθηκε στα εξεταζόμενα της θεωρητικής κατεύθυνσης το είδα σαν «πρόκληση»· για πρώτη φορά καθηγητές και μαθητές θα αντιμετώπιζαν κείμενα πεζά ή ποιητικά εκτενέστερα και ολοκληρωμένα που απαιτούσαν μία διαφορετική «διαχείριση». Η δυσκολία του μαθήματος αλλά και συγχρόνως η γοητεία του έγκειται στο πώς θα διαχειριστεί κανείς αυτό το υλικό μέσα στην τάξη. Όντως η προετοιμασία είναι απαιτητική, αλλά η όλη προσπάθεια αποζημιώνει, αφού ξεφεύγει από την προβλέψιμη διαδικασία άλλων μαθημάτων.
\
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κυρία Ρούλιου, «απογοητευμένοι» δηλώνουν οι καθηγητές εξαιτίας της συμπεριφοράς
των μαθητών. Εσείς ποια εικόνα έχετε σχηματίσει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι κοινή διαπίστωση πως η συμπεριφορά των μαθητών μέσα στην τάξη, μας προ-
βληματίζει. Τα τελευταία χρόνια προσωπικά με ενοχλεί η χρησιμοθηρική στροφή στη μάθηση. Οι
μαθητές συνειδητά επιλέγουν να μελετούν μόνο τα μαθήματα της κατεύθυνσης που διάλεξαν με
μοναδικό στόχο την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλογή που ενθαρρύνει και
το οικογενειακό περιβάλλον. Έτσι, ο βασικός ρόλος του Λυκείου να προσφέρει γενική γνώση,
έχει εγκαταλειφθεί προ πολλού. Άμεση συνέπεια αυτού του γεγονότος είναι η αδιαφορία των
μαθητών για οτιδήποτε δεν υπηρετεί αυτό το στόχο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κυρία Ρούλιου, θα θέλαμε να μας αναφέρετε τον αγαπημένο σας συγγραφέα και εάν
είχατε την ευκαιρία να διδάξετε ένα έργο του, ποιο θα ήταν;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Συγγραφέας που με γοήτευσε και συνεχίζει να με συναρπάζει είναι ο Κολομβιανός
Gabriel Garcia Marquez. Αν όμως, είχα την ευκαιρία να διδάξω ένα κείμενο στην τάξη, τότε χωρίς
δισταγμό , θα διάλεγα το «Ο φύλακας στην σίκαλη» του J.D. Salinger, ένα εκπληκτικό βιβλίο με
ήρωα έναν έφηβο που περιγράφει με προκλητικό λόγο τον κόσμο των μεγάλων. Από τους Έλληνες,
θα διάλεγα χωρίς δεύτερη σκέψη για διδασκαλία στην τάξη, τη νουβέλα του Μένη Κουμανταρέα «Η κυρία Κούλα».
Ήταν δύο συναρπαστικές συνεντεύξεις με δύο καθηγήτριες που σίγουρα έχουν κάτι να πουν, και ο τρόπος βεβαίως που λένε αυτό που θέλουν να πουν, χωρίς ενδοιασμούς, τις κάνει πολύ αγαπητές και συνάμα πολύ… επαναστατικές!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου